سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: اولین کنگره بین المللی افق های جدید در معماری و شهرسازی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

آناهیتا مقبلی – استادیار ،گروه هنر، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شرق، ایران
پروانه شریف پورسویری – دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه پیام نور، واحد تهران شرق،ایران

چکیده:

در ایران مساجد و مقبره های امامزادگان شیعی، نگارستان بزرگ هنر اسلامی و جلوه ای از انعکاس و تجلی آیات الهی و تفکر توحیدی هنرمندان و معماران متعهد به شمار رفته و با نمادهایی از رنگ و خط و خوشنویسی به همراه نقوش هندسی و تزیینات اسلیمی وختایی در تذهیب و کتیبه نگاری روح آیات الهی را بر کالبد بنا به نمایش می گذارند. بکارگیری هنرمندانه این نمادها، در کاشیکاری ایوان شرقی مرقد سید جلالالدین اشرف، برادر کوچکتر امام رضا (ع) واقع در شهر آستانه ی اشرفیه ی استان گیلان، جمال معنویت و الوهیت را با زیبایی تمام منعکس و متجلی کرده است. این بنا بدلیل توجه اندک محققان برای معرفی بیشتر، مورد توجه نگارنده قرار گرفت. در این مقاله سعی شده است که به مبحث کاربرد نماد های رنگ، خوشنویسی، تزیینات نقوش اسلیمی وختایی در کاشیکاری های ایوان شرقی امامزاده سید جلال الدین اشرف از منظر زیباشناختی هنر اسلامی با شیوه توصیفی و مطالعات کتابخانه ای و میدانی پرداخته شود. نتیجه بدست آمده، بیانگر این است که این نمادهای اسلامی در کاشیکاری بنای یاده شده، جلوه گر زیبایی ذات اقدس الهی بوده و می تواند منبعی از الهامات هنری برای طراحان و معماران معاصر باشد