سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

سیدمهدی فخر احمد –
بینه سادات صدر –

چکیده:

شهر همدان، از جمله شهرهای مهم و تاریخی ایران، در غرب کشور واقع شده و دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوان می باشد که با توجه بیشتر می توان زمینه توسعه گردشگری را در آن مهیا کرد. از جمله اماکن تاریخی همدان، می توان به مجموعه بازار قدیمی و سنتی آن اشاره نمود. هدف این پژوهش، توجه به بازار کهن همدان، بررسی مشکلات موجود آن و ارائه راه حل هایی برای برطرف نمودن این مشکلات در جهت توسعه گردشگری بازار و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می باشد. به همین منظور پرسشنامه هایی میان بازاریان، مراجعه کنندگان همدانی به بازار و گردشگران توزیع شد. نتایج به دست آمده از استخراج داده ها، حاکی از تعداد بسیار اندک گردشگران بازدید کننده از بازار و عملکرد ضعیف بازار در جذب گردشگر به دلیل مشکلاتی چون وضعیت ترافیک در خیابانهای منتهی به بازار، کمبود پارکینگ و میزان دسترسی به آن، نداشتن تابلو راهنما، بی توجهی در حفظ و نگهداری ابنیه، کیفیت پایین اطلاع رسانی و آگاهی دهی، وجود مراکز پذیرایی سنتی جهت گردشگران در بازار و … می باشد. به نظر می رسد با رفع چنین مشکلاتی و با توجه به پیشنهاداتی که در خاتمه آمده است، می توان نقش بازار را بعنوان یک فضای عمومی جاذب گردشگر، دوباره به آن بازگرداند.