سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

شهرام ایزدی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان

چکیده:

شرکتهای امروزی با رقابت شدید و فزاینده‌ای روبرو هستند و پاداش از آن شرکتی است که بتواند به بهترین نحو ممکن خواسته‌های مشتریان را درک و بالاترین منفعت را برای مشتریان تامین کند و این میسر نیست مگر با آگاهی از علم بازاریابی و استفاده صحیح از این علم، زیرا بازاریابی آغاز و انجام تمامی تلاش ها برای تولید محصولات و ارائه خدمات به جامعه است. علم بازاریابی مفاهیم بسیار گسترده و متنوعی را دربر می گیرد. بازاریابی در قاموس بازرگانی امروز جهان، طیف وسیعی از کلیه عملیات، تحقیقات، تولید، توزیع و تامین رضایت مصرف کننده است و هم از این رو موسسات بزرگ تولیدی و تجاری در دنیا بیشترین مساعی خود را مصروف امور بازاریابی مینمایند و این مهم فقط با کمک از روشها و رویکردهای علمی بازاریابی میسر می گردد . در این مقاله تلاش شده تا با تعاریف از نیازها، خواسته، تقاضا، کالا(محصول)، مبادله، معامله، بازار به مفهوم بازاریابی برسیم سپس ابعاد گوناگون این علم مورد بررسی قرار گرفته و انواع بازاریابی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و به تعریف و بررسی مدیریت بازاریابی وانواع تقاضا و فلسفه های متداول بازاریابی پرداخته شده است و در پایان انواع آمیخته بازاریابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.در واقع این مقاله کوششی است جهت آشنایی با مفاهیم و نکات برجسته و کاربردی در بازاریابی که هر کارافرینی و صاحب صنعتی برای ورود موفق به بازار بایستی با آنها آشنایی کامل داشته باشد.