سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: ششمین همایش ملی فرهنگی گردشگری خلیج همیشه فارس

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

آرشین بختیاری – کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی،مدرس دانشگاه شهید باهنر کرمان
ابتهال زندی – کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

چکیده:

منطقه خلیج فارس از جمله مناطقی از ایران بوده که تفاوت تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف سال در آن وجود دارد.این مسئله باعث گردیده که تقاضای هتل های این منطقه در فصول خوش آب و هوای زمستانی بالا بوده و در مقابل،این تقاضا در ماه های گرم و تابستانی با رکود تعداد گردشگران روبرو باشد. لذا استفاده از روش های نوین بازاریابی در کم رنگ نمودن این مسئله مفید خواهد بود.از جمله روش بازاریابی مشارکتی که از حدود چند دهه قبل مورد توجه قرار گرفته است اشاره نمود.به این منظور می بایست هتل های عضو،منابع در دسترس خود را با دیگر شرکا به اشتراک گذاشته تا بتوانند نتیجه مناسب را به دست آورده و به نوعی هم افزایی دست یابند.در این مطالعه با توجه به اهمیتی که بازاریابی در سود آوری هتل ها داشته،شراکت چند هتل مستقل که از درجات کیفیتی متفاوتی برخوردار بوده با یکدیگر و همچنین همکاری نزدیک این شبکه با خطوط هوایی،سیستم های رزرواسیون مرکزی،شرکت های بازاریابی،آژانس های مسافرتی و تور اپراتورها به عنوان راهکارهای مناسب مطرح گردیده است.در این راستا به معرفی آمیخته های بازاریابی در این گونه شبکه ها،شامل طراحی محصول و راهکارهای پیشبردی و تبلیغاتی،سیستم قیمت گذاری و مدیریت بازدهی جهت جذب گردشگر بیشتر و افزایش بهره وری هتل ها پرداخته شده است.همچنین ارائه یک مدل ترکیبی از سیستم افقی و عمودی توزیع و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت این کانال ها در دو حالت،زمانی که برای اولین بار این سیستم توزیع الکترونیکی طراحی و اجرا می گردد و دیگری هنگام بررسی مجدد سیستم موجود و ارتقای آن به عنوان ابزای موثر در بازار یابی محصولات شبکه هتل ها ارائه گردیده است.