سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

مهرداد خضری – کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری- کارشناس واحد ساختان و شهرسازی

چکیده:

جغرافیا و گردشگری شهری (مطالعه موردی شهر مرزی آستارا )گردشگری را می توان با ترکیب ابعاد مختلف جغرافیایی، اجتماعی و اقتصاد چنین تعریف کرد: مسافرتی کوتاه مدت که از نقطه ای شروع و در نهایت بازگشت به همان نقطه، که در طول این سفر بر اساس یک برنامه خاص از مکان ها و جاهای متعدد دیدار می شود و مبالغ زیطادی که گردشگران خرج می کنند عاید کشور میزبان می شود. (کولتمن) بطور قطع آنچه که در زوایای تعاریف مختلفی که از گردشگری دیده می شود ۲ فاکتور مهم مشهود تر از دیگر محصولات این صنعت معرفی می شود، توسعه اقتصادی و ا شاعه فرهنگی. و هریک از آنها به تنهایی از عوامل هستند که می توانند برای متولیان و مسئولین حکم محرک را جهت تقویت بنیه گردشگری ایفا کنند. از دیدگاه صاحبنظران این صنعت فضاهای مختلفی نظیر فضای روستایی، فضای کوهستانیف فضای ساحلی و فضای شهری در صنعت گردشگری مشخص شده است. هر یک از این فضاها ویژگی خاص خ ود را دارند که سرا»د همه اینها، فضای شهری است که موجب پدیداری گردشگری شهری می باشد. اما در کالبد گردشگری شهری ۲ گونه از فضای گردشگری را می توان تفکیک نمود: فضای مدرن یا جدید شهری مانند پارکها و فرهنگسراها و مراکز خرید و فضای سنتی شهری از قبیل پارکها و بازارها و امامزاده ها که هر یک از این فضاها به منظور جلوه گری بیشتر نیازمند بهینه سازی و توسعه در آن بخش می باشد. اما آنچه که سعی شده در این پژوهش به عنوان مورد مطالعاتی در بوته نقد و بررسی قرار گیرد، فضاهای گردشگری شهری در شهر مرزی آستارا می باشد. در این تحقیق تلاش شده با استفاده از مدل تحلیلی SWOT نقاط ضعف و قوت، امکانات، توانمندیها، تهدیدها و فرصتها را مورد بازخوانی قرار داده و با استفاده از روش تحلیلی مذکور و برآیند حاصله به نتیجه گیری و ارائه راهکارهای کاربردی مناسب جهت تقویت بنیه بالای گردشگری این شهر بپردازیم. شهری که به واسطه طبیعت زیبا و بازارچه هایی از جنس اجناس وارداتی دارای پتانسیلهای بالایی در گردشگری شهری می باشد.