سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین سمینار ملی امنیت غذایی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مجید قربانی – عضو هیأت علمی کشاورزی دانشگاه پیام نور بندر گناوه
نجمه رمدانی – دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان

چکیده:

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان به شمار می رود، اما از لحاظ ارزش صادرات آن در رده هفتم قرار گرفته است. یکی از دلایل عمده ی این تضاد، ضعف در کیفیتبسته بندی این محصول می باشد. لذا توجه ویژه به صنعت بستهبندی، یکی از الزامات توسعه ی بازار خرمای ایران در داخل و خارج از کشور است. با ارتقای کیفیت بسته بندی، ارزش افزوده خرمای ایران در بازارهای جهانی افزایش یافته و می توان ارزآوری مطلوبی از صادرات این محصول ارزشمند بدست آورد. این مطالعه جهت بررسی میزان اهمیت معیارهای بهبودبسته بندی خرما از نظر مصرف کنندگان انجام گرفته است. روش تحقیق، پیمایشی و بر اساس مطالعه ی میدانی در شهرستان برازجان که به عنوان – بزرگترین تولیدکننده ی خرما در استان بوشهر به شمار می رود در سال ۰۹۳۱ و بر مبنای توزیع پرسشنامه ی تدوین شده از طریق نمونه گیری -تصادفی می باشد. نتایج مطالعه نشان می دهد که در هنگام خرید خرما، عامل درج اطلاعات محصول بر روی بسته بندی ها به عنوان مهمترین معیارتقاضا توسط مصرف کنندگان به شمار می رود. پس از آن، عامل شکل ظاهری بسته های خرما در درجه دوم اهمیت قرار دارد. همچنین سه عامل کیفیت، جنس و در نهایت وزن بسته بندی ها در رتبه های سوم تا پنجم اهمیت جای دارند