سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حجت مسگری مشهدی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
محسن ناظم بکایی – عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
محمدرضا حصاری – دانشجوی دکترا مدیریت صنعتی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

رشد اقتصادی یکی از شاخص های مهم اقتصادی در بین تمامی کشورهای جهان است که هر یک از این کشورها بسته به شرایط خاص بومی خود تلاش می کنند با استفاده از استراتژی های مناسب، شاخص های رشد اقتصادی را که شامل تولید ناخالص ملی، سرمایه گذاری، کارآفرینی و …. میباشد را بهبود بخشند. شاخص کارآفرینی در اقتصاد امروزی آنچنان اهمیتی دارد که می توان جایگاه ویژه آن را در اکثر برنامه ریزی های کلان کشورا مشاهده کرد. نقش کارآفرینی بر رشد اقتصادی بسیار کلیدی است به طوری که سازمانهای زیادی همچون سازمان دیده بان جهانی کارآفرینی ایجاد شده اند تا بتوانند شاخصهای کلان کارآفرینی را در کشورهای مختلف بررسی، ثبت و بروز رسانی نمایند. از آنجا که ایران، کشوری رد حال توسعه می باشد می بایست کارآفرینی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای رشد اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر به اولویت بنید شاخص های محیطی تاثیر گذار بر کارآفرینی با استفاده از مدل AHP و ارائه خط مشی پیشنهادی پرداخته است. امید است خط مشی پیشنهاد شده در این مقاله راهگشایی در جهت بهبود رشد اقتصادی کشورمان باشد.