سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی شناسایی و تبیین راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی در شهرداریها

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حمیدرضا براتی – کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، شهرداری، سازمان مدیریت صنعتی- مشهد- ایران

چکیده:

انقلاب صنعتی که زمینه ساز تحولات زیادی در جوامع امروزی بوده باعث ایجاد محیطهای مجازی گردیده که مسیر زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است . یکی از محصولات جدید این رویکرد گردشگری الکترونیک می باشد . گردشگری نقش مهمی در توسعه فرهنگ ها و ارتباطات ملل ایفا کرده است . گردشگری در هزاره سوم ارزنده ترین صنعت پول ساز در جهان است . ارزش استراتژیکی که گردشگری برای ایران می تواند به ارمغان بیاورد قابل مقایسه با هیچ صنعت و فناوری نیست . فقط باید زیر ساخت های لازم را فراهم کرد. هدف از این تحقیق بیان اهمیت و ضرورت توسعه فناوری برای توسعه گردشگری در ایران می باشد [۲]. ایران با داشتن پتانسیلهای زیاد جذب گردشگر فقط با تقویت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی میتواند خود را به جایگاه شایسته برساند . گردشگری الکترونیک نیازمند توجه و حمایت دو جانبه بخش دولتی و خصوصی است . برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است دولت و از جمله شهرداری ها که مسوولیت مهمی در بافت شهری به عهده دارند نقش مدیریت کلان این فرآیند را بر عهده گیرد و با فراهم کردن زیرساختهای توسعه ، امکانات لازم برای حرکت بخش خصوصی را فراهم آورد. بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار خرد در صنعت گردشگری می تواند اقدامات اجرایی مناسبی برای گسترش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و در نهایتارائه خدمات به گردشگران فراهم کند . از آن جهت که شهرداری ها متولی شهر هستند و در اکثر شهرهای ایران قسمت خاصی مربوط به گردشگری وجود دارد این نهاد خدمتگزار می تواند نقش مهمی در ارتقای گردشگری ایران بر عهده داشته باشد.