سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس تمدید و تخمین عمر سازه های هوایی و صنعتی پیر و فرسوده

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مجید محمدیان – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
محسن خالقیان –

چکیده:

بحث خودرگی در صنایع هوایی اززمان ساخت هواپیماهای اولیه مطرح بوده و اکنون نیز از اهمیت بالایی دراین صنایع برخوردار است درساخت قطعات مورد استفاده در صنایع هوایی از آلیاژ ها و فلزات گوناگون استفاده می شود این آلیاژ ها و فلزات زمانی که در شرایط مطلوب و مساعد خوردگی قرارمیگیرند شروع به تجزیه شدن در عناصر متالیک شبیه به اکسیدها هیدروکسیدها و سولفاتها می کنند در واقع خوردگی اثر متقابل فعل و انفعالات شیمیایی فلزات با محیط پیرامون آنهاست همانطور که ساختار آلیاژهای فلزی به تدریج پیچیده تر و در مقابل خوردگی مقاومت ر می شوند به همان میزان با شرایط محیطی بدتر و دشوارتری مواجه می شوند باید همیشه و در همه حال به یاد داشت که جلوگیری از خوردگی یک تلاش مداوم و مستمری است که هرگز به پایان نخواهد رسید. و همیشه این تلاش در حال رشد و تکامل است خوردگی بایستی آشکارسازی شده و تا حد امکان به سرعت برطرف گردد تا از میزان خسارت وارده به قطعات جلوگیری شود. خوردگی در صنایع هواپیمایی به شکلهای مختلفی بروز می کند شامل : ۱)GALVANIC CORROSION 2)CONCENTRATION CELL CORROSION 3)OXYGEN CONCENTRATION CELL CORROSION 4)FILLIFORM CORROSION 5)INTERGRANULAR CORROSION