سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی قندیل – کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان.
فرهاد بهنام فر – استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان.
محمود وفائیان – استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان.

چکیده:

در طراحی سازه های متعارف معمولا از اثرات اندرکنش دینامیکی خاک – سازه صرف نظر می گردد. این موضوع برای سازه های سبک وزمین های سفت منطقی است. اما برای سازه های خاص، مثل آسمانخراش ها و بزرگراه های چند طبقه، این اثر برجسته و حساس است. مسئلهاندرکنش خاک و سازه به سازه های مجاور هم نیز قابل تعمیم است. به عنوان مثال، طراحی ساختمان ها در فاز بلند مرتبه سازی شهرها و یا سایتپرتراکم یک نیروگاه هسته ای مستلزم در نظرگیری موضوع مجاورت سازه ها در زلزله می باشد. تحقیقات اندک انجام شده درباره این موضوع نیزبه درنظرگیری مدل های دو بعدی با فرض رفتار کرنش صفحه ای محدود می باشند. این درحالی است که سازه برخلاف زمین، دارای ابعاد محدوددر دو راستای افقی بوده و فرض کرنش مسطح بودن برای آن صحیح نمی باشد. این نقص عمده مطالعات انجام شده تا کنون باعث ارائه نتایجیشده است که از دقت و صحت کافی برخوردار نیستند. در این تحقیق، با درنظرگیری ساختمان های ۱۵ و ۳۰ طبقه سه بعدی متکی بر گروه شمع ودو ساختگاه با جنس ماسه و رس و به کارگیری ۷ مولفه رکورد زلزله افقی دور از گسل، تحلیل های دینامیکی غیرخطی اندرکنش خاک – سازه ومجاورت سازه ها انجام شده است. سه تیپ مجاورت برای سازه ها در نظرگرفته شده است: سازه ۱۵ طبقه کنار سازه ۱۵ طبقه، سازه ۱۵ طبقه کنارسازه ۳۰ طبقه و سازه ۳۰ طبقه کنار سازه ۳۰ طبقه. مدل های مورد انجام آنالیز دینامیکی سه بعدی درنظر گرفته شده و برای حل مسئله از روشمستقیم استفاده شده است که در آن رفتار غیر خطی در کرنش های بزرگ برای خاک و رفتار خطی برای سازه درنظر گرفته شده است. برای فونداسیون سازه ها از گروه شمع استفاده گردیده است. سپس سازه ها به همراه پایه ها و ساختگاه همگی در مدل های نهایی تواما مورد انجام آنالیز دینامیکی تاریخچه زمانی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند که اثرات درنظرگیری اندرکنش و مجاورت بر پاسخ دینامیکی سازه ها به ارتفاع سازه، جنس زمین، نوع و محتوای رکورد زلزله و تیپ مجاورت سازه ها از نظرارتفاع و مشابهت سازه های مجاور و فاصله بین آنها بستگی دارد