سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

نیما شهرکی – کارشناس ارشد سازه های آبی
داود فرسادی زاده – دانشیار دانشگاه تبریز
علی حسین زاده دلیر – دانشیار دانشگاه تبریز

چکیده:

آبشستگی موضعی درنزدیکی دریچه باعث نشست پی و درنهایت تخریب سازه می گردد جت آب خروجی از زیردریچه دراثربرخورد مستقیم با بستررسوبی سبب فرسایش آنها می گردد روشهای مختلفی برای کاهش آبشستگی پیشنهادمیگردد ازجمله این روش ها می توان به قرار دادن کف بند بعدازدریچه اشاره کرد از انجا که دراثر برخورد جت مستغرق با کف بند مقدارزیادی از انرژی آن کاسته می شود درنتیجه از گردابهای شدید و آبشستگی به مقدار قابل توجهی کاسته میشود دراین تحقیق آبشستگی موضعی و انتقال رسوب در اثرجت افقی که اززیردریچه برروی کف بند صلب جاری می شود مورد بررسی قرارگرفت