سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: هفتمین کنگره ملی مهندسی ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

بهنام سلیمانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، ه
ابراهیم احمدی – استادیار بخش مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
علیرضا شوشتری – استادیار بخش مکانیک دانشگاه بوعلی همدان
حسین حاجی آقا علیزاده – استادیار بخش مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان

چکیده:

اکثر محصولات کشاورزی در کشور، از محل تولید تا بازار فروش به وسیله کامیون حمل و نقل می شوند. ارتعاشات نتشی از حمل و نقل اثر قابل توجهی بر روی میزان صدمات وارد بر محصولات کشاورزی ماند میوه و سبزیجات دارد. سطوح ارتعاشی که در طی حمل و نقل رخ خواهد داد به مشخصه های وسیله نقلیه (سرعت پیشروی و سیستم تعلیق)، مشخصه های جاده و ویژگی های مکانیکی محصول بستگی دارد. برای اندازه گیری سطوح اترعاش کامیون حامل میوه، از دو کامیون مرسوم مورد استفاده در ایران، بنز ۸۰۸ (خاور) مجهز به سیستم تعلیق فنر- تخت و بنز آتگو ۲۵۲۸ مجهز به سیستم تعلیق فنر- بادی استفاده شد. داده های ارتعاش با استفاده از سنسور شتاب سنج ۳ محوره که درون بسته بندی جعبه های ۱۲ کیلویی به ابعاد ۲۱*۲۹*۴۱ سانتی متر تعبیه شده بود، ثبت شد و به صورت تابع PSD یا تابع چگالی طیفی توان آنالیز شد. نتایج نشان داد که در جاده اتوبان سرعت ۶۰km/h، برای کامیون فنر-تخت مقدار پیک PSD و ۰/۱۷۶g2/hz و مقدار RMS شتاب ۱/۲۲m/s2 و برای کامیون فنر- بادی به ترتیب ۰/۰۶۳۷g2/hz و ۰/۵۶۰m/s2 در جهت عمودی بدست آمد. همچنین مشخص شد، سطح نمودار PSD، در جاده مورد آزمایش د رکامیون مجهز به سیستم تعلیق فنر-تخت بالاتر از کامیون مجهز به سیستم تعلیق فنر- بادی بود. و با یررسی تاثیر سرعت بر سطوح ارتعاش مشخص شد که با افزایش سرعت از ۲۰km/h تا ۸۰km/h، سطوح نمودار PSD روند افزایشی دارد.