سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

بزرگمهر اشرفی – استادیار دانشکده مدیریت و صنایع دانشگاه صنعتی شاهرود، استاد راهنمای
لیلا ذبیحی محمود آبادی – فارغ التحصیل رشته MBA از دانشکده مدیریت و صنایع دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده:

مدلهای زیادی از جمله مدل پیترسنج و مدل ویک و لئون برای ایجاد سازمان یادگیرنده وجود دارند که همگی به اهمیت نقش خلاقیت در یادگیری سازمانی تاکید می کنند. دریک مطالعه موردی که روی کارکنان دانشگاههای استان تهران از نظر یادگیرندگی سازمانی، انجام شده برای ارزیابی عناصر تشکیل دهنده سازمان یادگیرنده از پرسشنامه استاندارد مدل پیترسنج استفاده شده است که علاوه بر ۶ سوال جمعیت شناختی دارای ۲۵ سوال بسته ۵ گزینه ای نیز می باشد در میان ۴۵۰ نفر از کارکنان به عنوان نمونه از جامعه در حدود ۴۱۰۸۴ نفری توزیع شده است. پایایی پرسشنامه با عدد آلفای کرونباخ ۰٫۹۳۱ روی ۳۰ نمونه اول ، تایید شد و روایی آن به تایید استاد راهنما رسید. عناصر ایجاد سازمان یادگیرنده عبارتند از مهارتهای شخصی، الگوهای ذهنی، بینش مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی که برای هر یک از آنها ، ۵ سوال در پرسشنامه مطرح شده و گزینه خلاقیت در مهارتهای شخصی جای میگیرد. تحلیل داده ها نشاندهنده آن است که کارکنان در انجام وظایف خود به خلاقیت رتبه ۳ را از بین ۵ ارزش، تخصیص می دهند که بررسی و نقد آن می پردازیم.