سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

نجم الدین عرب – دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
حامد فتحی دوست – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

چکیده:

پیچ های با استحکام بالا کاربرد فراوانی در صنعت خودرو سازی داشته و در تقسیم بندی جزو قطعات فوق ایمنی صنایع خودرو سازی قرار می گیرند.لذا انتخاب نوع فولاد و سیکل عملیات حرارتی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.در پژوهش حاضر،چهار نوع فولاد۴۴۰SCMو۴۳۵ SCMو۳۸B10و۲۱B10 که معمولا برای ساخت پیچ های اتصال چرخ به خودرو بکار می روند،تهیه گردیده و به منظور دستیابی به خواص مکانیکی مناسب،تحت عملیات حرارتی کوئنچ و تمپر قرار گرفتند.از هر فولاد تعداد ۱۸ نمونه استاندارد استوانه ای شکل به قطر۲۵ میلی متر و ارتفاع ۱۰۰ میلی متر در شرایط آنیل شده تهیه گردید و بعد از آستنیته کردن در دو محیط آب و روغن کوئنچ گردیدند.سپس به منظور کاهش تنش های پسماند و دستیابی به سختی ،استحکام و ساختار مورد نظر نمونه ها در دسته های ۳ تایی و در دماهای۶۰۰،۵۵۰،۵۰۰ تحت عملیات بازگشت قرار گرفتند.برای انجام عملیات حرارتی از دیاگرام های TTT مربوط به هر فولاد استفاده شد.به منظور مقایسه سختی پذیری انواع فولادهای مذکور از روش آزمایش جامینی استفاده گردید.پس از انحام کامل سیکل عملیات حرارتی به منظور بررسی و ارزیابی خواص مکانیکی،نمونه ها تحت آزمایشات کشش،ضربه،سختی سنجی و متالوگرافی قرار گرفتند و بهترین گزینه فولاد و نوع عملیات حرارتی برای پیچ های گرید ۱۲٫۹،۱۰٫۹،۸٫۸ بدست آمد.