سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مهدی مهدوی عادلی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، گروه عمران، شوشتر، ایران
سامان اسدی –

چکیده:

روش نوین طراحی بر اساس عملکرد میتواند یک روش بسیار قابل اطمینان در طراحی لرزهای سازهها محسوب گردد، به این شرط که اجزای بنیادی آن نظیر تقاضای لرزهای، ظرفیت و شرایط حدی بصورت قابل قبولی تعیین گردند. در این میان، بواسطه عدم قطعیت و تصادف بسیار زیادی که در پدیده لرزهای و پاسخ سازه به آن وجود دارد، میتوان گفت که تخمین تقاضای لرزهای سازهها به مهمترین چالش موجود تبدیل شده است. در واقع به همین علت است که تخمین تقاضای لرزهای جز با استفاده از یک چارچوب احتمالاتی ممکن نیست، روشی که عموماً با نام تحلیل احتمالاتی تقاضای لرزهای شناخته میشود. هسته اصلی در این تحلیل احتمالاتی تقاضای لرزهای که از اجزای بنیادی روش نوین طراحی بر اساس عملکرد محسوب میشود، مدل احتمالاتی تقاضای لرزهای است. انتخاب یک مدل مناسب که وظیفه اصلی آن برقراری یک رابطه ریاضی بینپارامتر تقاضای لرزهای و شاخص شدت حرکت زمین میباشد، میتواند سبب افزایش چشمگیری در دقت تقاضای لرزهای تخمینی گردد. با چنین پیشزمینهای، انتخاب بهترین مدل احتمالاتی تقاضای لرزهای برای قابهای خمشی فولادی که برمبنای عواملی چون کاربردی بودن، موثر بودن، بازدهی و کفایت صورت میگیرد هدف اصلی در این تحقیق است. همچنین در این انتخاب، استفاده از یک روش کاملاً بیزین در محاسبات آماری، که ابزاری بسیار قدرتمند در مدل کردن همزمان تصادف و عدمقطعیت است سبب شده که نتایح حاصل قابل اطمینان و کاربردی باشند. در این مقاله از بین مدلهای احتمالاتی تقاضای لرزهای با یک شاخص شدت منفرد، با یک شاخص شدت ترکیبی و با دو شاخص شدت منفرد، بهترین مدل انتخاب شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که مدل رایج امروزی در تخمین تقاضای لرزهای، که تقاضا را بر حسب شتاب طیفی مود اول تخمین میزند، در قابها با تعداد طبقات مختلف دقت یکسانی ندارد و دقت خود را در قابهای بلند مرتبه از دست میدهد. همچنین با توجه به مشکلاتی که در زمینه کاربردی بودن مدل با یک شاخص شدت ترکیبی وجود دارد، بنظر میرسد که بهترین مدل را میتوان در بین مدلها با دو شاخص شدت منفرد پیدا کرد که بر اساس نتایج این تحقیق، مدل مذکور میتواند یک ترکیب خطی از شتابهای طیفی مود اول و دوم باشد