سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش ملی و جشنواره علمی خرمای ایران

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

حسن صراف جوشقانی – کارشناس ارشد صنایع – مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی دانشگاه جامع اما

چکیده:

در توسعه صنعت خرما و جهت ورود به بازارهای جهانی، نیاز به آگاهی از بازاریابی محصول، نوع و سلیقه مشتریان وجود دارد تا با تعیین راهبردهای لازم در حوزه صنعت بسته بندی و ایجاد کارخانجات فرآوری خرما (بخصوص در بخش خصوصی) بتوان گام های اساسی را بدین منظور طی نمود. توجه بیشتر به کیفیت ساخت و ایجاد صنایع خرما جهت تقویت بازار فروش آن مطمئنا به کسب سهم بیشتر در داخل و خارج کشور منجر خواهد شد. این موضوع دست مایه این مقاله واقع شده است تا به نحوه ایجاد صنایع داخلی فرآوری و بسته بندی خرما در کلاس جهانی آشنا شویم. در تشریح فرآیند فرآوری و بسته بندی خرما در قالب کلی آن یعنی؛ سورتینگ، شستشو، خشک کردن و روغن زنی میوه خرما تا بسته بندی و نشانه گذاری آن اشاره شده است تا محصول نهایی بتواند در شرایط نگهداری استاندارد، آماده انتقال به بازار فروش جهت مصرف شود. در این مقاله با توجه به استانداردهای موجود، الزامات بسته بندی خرما نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا مشکلات پیشروی این صنعت در کشور بهتر مشخص شود. جهت رفع پاره ای از مشکلات و جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته، به مطالعات فاز صفر امکان سنجی سیستماتیک و ایجاد صنایع بسته بندی خرما اشاره شده است تا توسعه کمی و کیفی صنایع فعال و در حال احداث، به شکل واقعی تری میسر شود.