سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مهدی نبی زاده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- کارشناس ارشد حمل و نقل
محمد سروش تفضیلی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- کارشناس ارشد حمل و نقل
مهشاد نراقی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- کارشناس ارشد حمل و نقل

چکیده:

در نیم قرن اخیر، روند فزاینده کاربرد اتومبیل شخصی در بسیاری از کشورها، مسایل و معضلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فراوانی را در پی داشته و ادامه این روند، آینده نگران کننده ای را در برابر جوامع شهری ترسیم نموده است. برای پیشگیری از این وضعیت قابل انتظار، گسترش حمل و نقل عمومی و سایر شیوه های غیر موتوری، به عنوان راه های اساسی حل این بحران، شناسایی شده اند. در این بین دوچرخه به عنوان یکی از سبزترین مدها حمل و نقلی، مورد توجه ویژه ای قرار دارد. آمار قابل توجه استفاده گسترده از دوچرخه در بسیاری از شهرهای اروپا و یا چین اثباتی بر این مدعا به شمار می رود. در این میان مقایسه میزان استقبال از دوچرخه در کشورمان با دیگر نقاط جهان، حاکی از آن است که علی رغم تلاش های صورت گرفته، همچنان میزان رواج این مد حمل و نقلی با میزان قابل قبول، فاصله زیادی دارد. این مقاله با اثبات این موضوع از طریق ارائه آمار می کوشد تا در وهله اول اهمیت بحث سرمایه گذاری در توسعه استفاده از دوچرخه را تبیین نماید و سپس با ارایه اصولی مطالعه شده، راهکارهایی اساسی در جهت ترویج این مد حمل و نقلی ارزشمند، ارائه نماید.