سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی اکبری مطلق – کارشناس ارشد عمران – راه و ترابری، دانشگاه شهید چمران اهواز
سیدجعفر حجازی – دکترای عمران- شهرسازی، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده:

یکی از مهمترین علل تصادفات جاده ای، خستگی و خواب آلودگی رانندگان در هنگام رانندگی میباشد که همواره خسارات جبران ناپذیری را هم به آنان تحمیل میگرداند و چشم مهمترین عامل در کنترل فرایند خستگی رانندگان میباشد و نورهای تابیده شده به جادهها، تأثیر مستقیمی بر خستگی آنها دارندLED با تکنولوژی پخش یکنواخت نور در محیط علاوه بر داشتن مزایای بسیاری از جمله دارا بودن عمر طولانی، کمکردن مصرف انرژی، کنترل پذیری هوشمند و … مهمترین اثر را در کاهش خستگی چشم دارا میباشد. امروزه مدیران شهرسازی و مسؤلان ایمنی جادهها از طرفداران چراغهای خیابانی با تکنولوژیLED میباشند زیرا با جایگزینی این سیستم نوین با سیستمهای قدیمی ضمن کاستن از تصادفات جادهای و افزایش جلوههای شهرسازی، در دراز مدت با کنترل انرژیهای مصرفی باعث کاهش هزینههای تولید انرژی و کاستن از گرمایش زمین میگردند بازده نوری دیود نورافشان LED) حتی در سال ۲۰۰۶ متجاوز از lm/W72 بوده است که این مهم متضمن این موضوع است که لامپهای LED در مقایسه با لامپهای جیوه که بطور گسترده برای روشنایی جادهها استفاده میشوند، میتوانند تا ۷۵ % در مصرف انرژی صرفهجویی کنند. در بسیاری از مناظق دوردست که شبکه انتقال برق در دسترس نمیباشد، میتوان از از یک سیستم روشنایی خورشیدی مجزا شامل لامپهای LEDبا توان بالا، استفاده کرد. هر چند بدلیل هزینه بالای تجهیزات فتوولتائیک، ممکن است استفاده از سیستم روشنایی خورشیدی LED در جادهها مقرون به صرفه نباشد. در این مقاله به طراحی سیستم روشنایی خورشیدی مجزا شامل نورافکنهای LED با توان۱۰۰ W) و برآورد هزینه اجرا در مسیری به طول ۱۰ کیلومتر از یک یزرگراه دو خطه پرداخته شده است