سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرتضی اسماعیلی – عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ،دانشکده راه آهن
محمدرضا مساحی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت، دانشکده راه

چکیده:

استفاده از پسماند های لاستیکی در دهه های اخیر به یکی از چالش های اساسی های این صنعت تبدیل شده است. در این میان بازیافت تایر های فرسوده در فرم های و شکل های مختلفی اعم از خرده لاستیک ، چیپس لاستیک، حلقه لاستیک در کمک به حل بخشی از این چالش مورد استفاده قرار گرفته است.در مقاله حاضر در ابتدا دسته بندی مناسبی از انواع مختلف لاستیک های فرسوده ارائه و مشخصات فیزیکی و مکانیکی این مصالح تبیین گردیده است. از آنجا که یکی از زمینه های مورد علاقه مهندسین راه و راه آهن بکار گیری این مصالح در خاکریز ها به عنوان مصالح پرکننده و یا به عنوان مصالح میرا کننده ارتعاشات ناشی از عبور وسائل نقلیه می باشد، در بخش دیگری از مقاله تلاش شده است تا مرور مناسبی بر ادبیات فنی موجود در این زمینه صورت گرفته و پروژه های عملی که در زمینه ای مذکور اجراء گردیده است معرفی گردد. در مجموع به نظر می رسد با توجه به توسعه بخش خصوصی کشور در زمینه بازیافت لاستیک های فرسوده، امکان استفاده از این مصالح در زمینه توسعه خطوط ریلی و راههای کشور با رعایت ضوابط فنی- اقتصادی و سازگار با محیط زیست وجود دارد