سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

علیرضا ملاصالحی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، شرکتمهندسین مشاور مترا
علی عرب – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، شرکت مهندسین مشاور مترا ، تهران
سیدمهدی حسینی – کارشناس ارشد اقتصاد حمل و نقل، شرکتمهندسین مشاور مترا

چکیده:

حمل و نقل کابلی شیوهای است که در برخی کشورهای دنیا در نقاط خاصی مانند مناطق گردشگری استفاده میشود. این شیوه دارای مشخصات ویژه و روشهای ساخت و اجرای منحصر بفرد میباشد. تکنولوژیساخت آن نیز در انحصار معدودی از شرکتهای برخی کشورهای پیشرفته میباشد. در حال حاضر در ایران این شیوه به صورت تلهکابین در برخی نقاط کشور مانند منطقه توچال تهران، نمکآبرود، منطقه بام سیزلاهیجان اجرا شده است که همگی آنها مناطق گردشگری بودهاند. اجرای این شیوه در مسافتهای طولانی(به طور مثال بیشاز ۱۰۰ کیلومتر) در دنیا سابقه نداشته و نیاز به مطالعه و دقت بسیار دارد. برآوردصحیح تقاضای مسافری شیوه کابلی با توجه به نوع منطقه و مبدا و مقصد آن، نقش بسیار مهمی در آنالیز اقتصادی طرح دارد. با توجه به تقاضای مسافری بسیار بالا میان استانهای تهران و مازندران، و همچنینپتانسیل بالای توریستی در این مسیر، امکانسنجی احداث این شیوه در مسیر پردیس تا آمل مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله سعی شده است با استفاده از اطلاعات موجود، شیوه کابلی معرفی شده وسپسمدل تفکیکوسیله ساخته شده برای آن مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت پیشبینی مجموع مسافر جذب شده به شیوه کابلی در این مسیر، ارائه خواهد شد