سال انتشار: ۱۳۹۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

شهرام توانا – کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک موسسه مدیریت دولتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق کارمند شهرداری بندر انزلی و مدرس پاره وقت دانشگاه
فرهاد عدالتخواه – شهردار ناحیه ۶ منطقه ۱۲ تهران و کارشناس ارشد مدیریت شهری
مهدی شفقتی – دانشجوی دکترای جغرافیا آب و هوا شناسی دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده:

در طی دهه گذشته، رقابت جهانی به دلیل تغییرات سریع تکنولوژیکی و ازدیاد تنوع محصولات، افزایش سریعی پیدا نموده است که این امر باعث تاکید بر نقش بهبود مستمر عملکرد سازمان به عنوان یک نیاز رقابتی و استراتژیک دربسیاری از بنگاه ها در سراسر دنیا شده است .با نگاهی اجمالی به وضعیت حمل و نقل و تمرگز در بخش تاکسیرانی که در سال ۱۳۷۵ در راستای اجرای قانون تمرکز سازمانهای تاکسیرانی به شهرداری ها ابلاغ و شرح وظایفی برای تشکیل این سازمانها از طریق وزارت کشوراعلام شد نقایص و ضعفهای بسیاری وجود داشت که در مسیر تکامل گامهی موثری برداشته شده و نیاز به یک تحول بنیادین در حوزه تعالی دارد. مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان اساس بهره وری در ایران از یک سو و از سوی دیگر خالی بودن و فقدان جایگاه این مدل در سازمانها ی حمل و نقل وخصوصا تاکسیرانی های شهری کل کشور(که در حال حاضر با بیش از ۱ میلیون خودرو به سرویس دهی مشغول هستند و از فاکتورهای علمی و عملی در غالب یک حیطه استاندارد کیفیت بی بهره اند) از دلایل و ضرورتهای اصلی این پژوهش بوده است