سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

عباس سعیدی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی و
مهدی گردوئی – استادیاردانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده:

شبکه ی راه آهن در هر کشور جزء سرمایه های بزرگ به شمار می آید. راه آهن ایران نیز در حال ارتقاء زیربناء و ناوگان می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و دانش فنی دیگر با روشهای سنتی و دستی نمی توان خط را نگهداری نموده و خرابی های آن رامرمت کرد. لذا استفاده از ماشین آلات مکانیزه خط امری اجتناب ناپذیر بوده و راه آهن های پیشرفته دنیا آن را بشدت مورد توجه قرار داده اند. در این راستا یکی از ماشین آلات و دستگاههای پیشرفته به نام ماشین زیرکوب حائز اهمیت می باشد.دستگاه زیرکوب به عنوان یکی از ماشین آلات مکانیزه مهم در اصلاح ساختار هندسه خطوط ریلی (روسازی خط) نقش به سزائی ایفا می کند. پرمصرف ترین قطعه از این ماشین که بطور مستقیم در عملیات زیرکوبی نقش دارد، کلنگ زیرکوب می باشد. این قطعه با نفوذ در بالاست خط و جمع شوندگی، عملیات زیرکوبی را انجام می دهد و تحت سایش شدید می باشد.دراین تحقیق بمنظور افزایش مقاومت به سایش قسمت پاروئی قطعه و در نتیجه افزایش میزان زیرکوبی آن طی سه مرحله، کلنگ جدیدی با پوشش تنگستن کارباید ساخته شد. سایش تدریجی کلنگ اولیه و کلنگ بهینه سازی شده پس از نصب برروی دستگاه زیرکوب، با اجرای تست های متعدد میدانی مورد مقایسه قرار گرفت. درنتیجه تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که با استفاده از روکش دهی تنگستن کارباید، مقاومت به سایش کلنگ و درنتیجه میزان زیرکوبی افزایش قابل توجهی از خود نشان داده است