سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی شناسایی و تبیین راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی در شهرداریها

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمد صدیق باور – کارشناس ارشد عمران- برنامه ریزی حمل و نقل
مجتبی زوربخش – کارشناس ارشد عمران- برنامه ریزی حمل و نقل
محمدرضا صدیق باور – کارشناس ارشد اقتصاد- توسعه اقتصادی و برنامه ریزی

چکیده:

حداکثر استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی و سایر عوامل به روش های علمی بطوریکه بهبود بهره وری به کاهش هزینه تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود با توجه به این که دوچرخه تنها مد حمل و نقل سبز محسوب می شود که نه تنها فاقد آلایندگی های زیست محیطی است بلکه در هسته مرکزی شهرها موجب دسترسی سریع و راحت به کاربری های مورد نیاز می گردد. در کلان شهر شیراز که شهری توریستی، تاریخی و پایتخت فرهنگی ایران محسوب می گردد و در دنیا شهری با این همه آثار وجود ندارد. با توجه به این که اکثر مناطق گردشگری در یک محدوده قرار دارند. لذا دلائلی برای ایجاد خطوط ویژه گردشگری دوچرخه مانند: شناساندن بهتر و بیشتر تمام نقاط تاریخی گردشگری، بودن گردشگر در تمامی فصول، مدت زمان تقاضای سفر بیشتر گردشگران، توسط این خطوط ساماندهی و شناساندن بهتر و هدفمندتر، متمرکز بودن بیشتر نقاط در یک محدوده پس نمی خواهد زیان رکاب زنند و با دوچرخه انگیزه بیشتری به آنها داده می شود. از لحاظ توپوگرافی در شیراز اکثر آثار در زمین مسطح و هموار قرار دارند و کم تر احتیاج به صرف انرژی است. در نهایت با توجه به مد نظر قرار دادن تمام آثار تاریخی و گردشگری طراحی مسیرهای را که بتواند بیشترین همپوشانی و دسترسی را به این مناطق داشته باشد را انجام داده ایم.