سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

زهرا جوهری – عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشکگاه شاهد ودانشجوی دکتری آموزش پزشکی
علیرضا یوسفی – –دانشیار گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مهسا شکور – دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

چکیده:

مقدمه وهدف:در اسلام تربیت به عنوان حقی برای کودکان و طبعا تکلیف و وظیفه ای برای والدین ذکر شده است این حق تا ۲۱ سالگی باید مورد رعایت و توجه والدین باشد هیچ کس در هیچ مرحله ای از زندگی نمی تواند از تربیت و هدایت مربی بی نیاز باشد این مقاله با هدف توجه به منابع اسلامی بعنوان مرجعی غنی از بایدها ونبایدها در تعلیم وتربیت تهیه گردیده است .. روش بررسی :در این مقاله با مروری بر متون بحصوص گفتار امام علی (ع در نهج البلاغه به بیان مبانی تعلیم وتربیت وارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخته شده است . نتایج:در این مقاله مقتضیات تربیت به عنوان اموری ضروری شامل مقتضیات اجتماعی,اقتصادی,فردی و سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل موثر در تربیت شامل وراثت ,محیط اجتماعی ,محیط جغرافیایی ,سختی ها و شدائد , کار, عوامل ماورا طبیعت و اراده ی انسانی از مسائل دیگری است که در مقاله به ان پرداخته شده است . دو بخش دیگری که در مقاله به ان توجه شده است عبارت هستند از اصول تربیت که اصول اعتدال , تدرج و تمکن , تسهیل و تیسیر , زهد , تعقل , تفکر , تدبر , کرامت و عزت می باشند و در آخر نیز در مورد روشهای تربیت به توضیح در مورد روشهای الگویی , محبت,تذکر,عزت,موعظه,توبه,ابتلا و امتحان, مراقبه و محاسبه ,تشویق و تنبیه با رجوع به کلام حضرت علی(ع) پرداخته شده است. نتیجه گیری:آنچه در این مقاله یادآور شدیم همه درباره اهمیت ,,مقتضیات,اصول و روشهای تربیتی از کلام امام علی (ع) بود که بسیار مختصر اشاره ای به آن ها گردید حال بر همه ما تکلیف است که با توجه به شرایط وموقعیت و مسئولیت خود از این راهنماییها پند گیریم و ضمینه ها وشرایط لازم را برای جامعه خود بخصوص جوانان کشور برای تعلیم و تعلم فراهم آوریم.