سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس تمدید و تخمین عمر سازه های هوایی و صنعتی پیر و فرسوده

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

اکبر رستمی – شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
ایمان ابوعلی –
مهرداد خاشعی –

چکیده:

علیرغم کاربردهای فراوانی پراب های پیزوالکتریک در تست التراسونیک این پراب ها دارای محدودیت هایی از قبیل : استفاده از ماده واسط کوپلانت می باشد که در مکانهای مختلف به خاطر قرار این مایع از بین قطعه و پراب تست دچار اشکال می گردد بخصوص سازه های هوایی که اغلب دسترسی به آنها سخت م یباشد عامل محدود کننده دیگر دما است که این پراب ها در دماهای بالا کارایی ندارند از این رو وجود پراب های باقابلیت استفاده در دماهای بالا و بدون استفاده از کوپلانت ضروری به نظر می رسد که پراب های EMATs (Electromagnetic Acoustical Transducers) این نیاز را براورده نموده است اساس تولید امواج صوتی توسط این پراب ها بر پایه دو مکانیسم فیزیکی زیر میب اشد: اثر نیروهای لورنتس (The lorents forces و اثر Magnetostrictive در موادمغناطیسی . دراین روش با قرار دادن سیم پیچ درمجاورت قطعه هادی موج الکترومغناطیس با توجه به عمق پوسته که به پارامترهایی از قبیل فرکانس ضریب هدایت الکتریکی و ضریب گذردهی مغناطیسی بستگی دارد وارد قطعه می شود.