سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سومین همایش ملی قرآن کریم سفینه النجاه عصر

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

محمودرضا توکلی محمدی – عضو هیئت علمی دانشگاه قم
ملیحه شیروی خوزانی – کارشناس آموزش دانشگاه قم
نرجس توکلی محمدی – کارشناس ارشد علوم قران

چکیده:

اصول تربیتی حاکم برنحوه تعامل دولتمردان با مردم درجوامع بشری از دیرباز مطرح بوده و درمورد آن سخن ها گفته شده و کتابها به رشته تحریر درآمده است این موضوع یکی از چالش برانگیز ترین مسائل جوامع بشری بوده و سخن به گزاف نگفته ایم اگر ادعا کنیم عقل بشر به تنهایی قادر به حل آن نخواهد بود از طرفی درآموزه های دینی ما به شدت براین مساله تاکید شده و تمامی مسائل مرتبط با آن به بهترین و کامل ترین شیوه بیان گردیده است از جمله منابع مقدسی که براین نکته تاکید فراوان نموده است قران کریم و کتاب ارزشمند و گهربار نهج البلاغه است که به حق ا زهیچ مطلبی دراین زمینه فروگذار نکرده است این مقاله درصدد است تا با بررسی مولفه های شرعی تعلیمی تربیتی و اخلاقی حکومت برمردم درقران کریم و نهج البلاغه و البته با تاکید بیشتر برنهج البلاغه به روشن نمودن نگرش اسلام دراین زمینه پرداخته و ویژگیهای اخلاقی و تربیتی یک حاکم خوب از دیدگاه اسلام را برای همگان روشن نماید مسائلی چون رعایت انصاف و عدالت عدم پرخاشگری و تندخویی با مردم عدالت درقضاوت عدم تبعیض رعایت رفق و مدارا عدم قبول رشوه صحبت مستقیم و رودررو با مردم رعایت حال مظلومان و مستضعفان و از جمله امور تربیتی دولتمردان است که دراین زمینه مورد بررسی قرارمیگیرد.