سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

فرید بن سعید – فوق لیسانس مهندسی نفت -کارشناس ارشد آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت م
سید محمود حسینی پژوه – تهران – هفت تیر –خ مفتح جنوبی – خ شیرودی –پلاک ۱۰ساختمان آموزش شرکت م

چکیده:

سازمان ها برای رسیدن به درجه ی از بلوغ در این شرایط نوین، باید به بهترین وجه ممکن از موفقیت ها و شکست ها خود درس بگیرند. سرعت و روند تغییرات، افزایش رقابت های ملی، منطقه ای و بین المللی، جوامع در حال توسعه را وا می دارد تا در پی کسب و حفظ مزیت های پایدار خود باشند. امروزه سازمان ها دریافته اند که مزیت های رقابتی تکنولوژیک، پایه ای هستند و تنها مزیت های رقابتی پایدار، مبتنی بر مدیریت سرمایه های فکری است. سازمان ها بارها تکنیک های گوناگون کسب مزیت رقابتی را تحلیل کرده اند و با استفاده از تغییر و تحولات ناشی از فناوری های نوین، روش هایشان را توسعه داده اند. اما گاه به دلیل اثر بخشی کم و عدم چابکی مورد نیاز برای ادامه حیات در این دنیای پیچیده، از سرعت تغییرات و حرکت سازمان ها جا مانده اند. چاره کار، تغییر و به روز ماندن است که می توان با رو آوردن به یکی از جدیدترین سبک های سازمانی یعنی سازمان کارآفرین و ایجاد محیط کارآفرینانه به ماندگاری سازمان ها در صحنه رقابت جهانی کمک کرد. آنچه در این مقاله به آن پرداخته می شود بیان خلاصه ای از تجربه های کارآفرینی درون سازمانی آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی گاز ایران در راستای تحقق هدف فوق در یک سازمان دولتی (شرکت ملی گاز ایران )در محدوده زمانی سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ است ،که این امر با تبدیل نمودن دو تهدید (تعویض چهار مدیر توسعه منابع انسانی در سه سال و کاهش سمت های سازمانی امور آموزش از ۲۴ سمت به ۱۲ سمت ) به فرصت امکان پذیر شد.