سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

آزیتا رجبی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فرزاد بریاجی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری
غلامحسین عزیزیان – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

چکیده:

کشورهایجهاناسلام رابط چهارقاره استرالیا آسیا اروپا و آفریقا می باشند و بسیاری از معابر و آبراه های مهم جهانی درحیطه جغرافیایی این کشور قرار دارند درسالهای اخیر برخی کشورهای اسلامی درصدد آن برآمده اند که با جذب توریست غربی خلا توسعه صنعت توریسم درکشور خود را جبران کنند و کشورهایی که بیابان ساحل مرطوب و یا جاذبه های فرهنگی مذهبی و تاریخی دارند به فراخور درخواست توریست ازکشورهای مختلف به جذب توریست می پردازند بررسی درخصوص وضعیت صنعت گردشگری کشور ایران حاکی از ان است که به لحاظ سهم بخش گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور ایران درمیان ۱۷۴ کشور جهان رتبه ۸۶ و درمیان کشورهای حاشیه خلیج فارس جایگاه سوم را پس از بحرین و قطر به خود اختصاص داده و نیز در زمینه سرمایه گذاری درصنعت گردشگری کشور ایران درمیان ۱۷۴ کشور جهان رتبه ۱۷۲ و درمیان کشورهای خاورمیانه دررتبه آخر قرارگرفته اند بنابراین مشاهده می کنیم ایران درزمینه جذب گردشگر با مشکلاتی روبروست که برای بهیود این وضع باید راهکارهایی برای رشد گردشگری درایران ارایه شود.