سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی محاسبات نرم و فن آوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حمیدرضا طهماسبی – گروه کامپیوتر – دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر

چکیده:

امروزه از شرکت های خدماتی گرفته تا تولیدکنندگان بزرگ، از دانش داده کاوی برای حفظ و افزایش ارزش هر مشتری استفاده می نمایند. از آنجایی که از یک سو مشتریان آزادند تا فروشندگان را بخاطر قیمت بهتر و مرغوبیت کالا عوض کنند و از سوی دیگر رقبا مشتاقند تا آنها را جذب کنند. لذا تحلیل رفتار مشتریان عامل بسیار مهمی بقای شرکت ها به شمار می آید از دیدگاه داده کاوی، پیش بینی رفتار خرید مشتریان جزء مسائل کلاسه بندی داده ها می باشد. در این مقاله، روشی برای پیش بینی رفتار خرید مشتریان پیشنهاد می گردد که کلاسه بندی را به کمک تئوری شواهد دمستر- شافر انجام داده و نشان داده می شود که این روش، دقت بهتری نسبت به کلاسه بندهای شبکه های عصبی، نزدیکترین -k همسایه، بیز ساده و همچنین روش های معروف مشابه دارد.