سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش منطقه ای مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

داریوش دریایی – عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر
فرامرز حسنی – کارشناس ارشد راه و ترابری دانشگاه صنعتی شریف
مصطفی حق طلب – عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر

چکیده:

یکی از گزینه های مناسب برای بهسازی سازه ای روسازی آسفالتی، استفاده از تکنولوژی بازیافت آسفالت است. بازیافت آسفالت به دو روش بازیافت سرد و بازیافت گرم انجام می شود. بهسازی بدون بازیافت مسائل و مشکلاتی منجمله هزینه بالاتر، زمان اجرای طولا نی تر و بسته شدن محور مورد بهسازی بر روی ترافیک، و نیاز به حجمهای زیادی مصالح جهت اصلاح لایه بیس و روکش مجدد را در بر دارد. هزینه های تعمیر و نگهداری تصاعدی و رشد فزاینده خرابی روسازی راهها در بسیاری از مناطق، سازمان ها و ادارات راه و ترابری را به جستجو برای پیدا کردن گزینه های اقتصادی تر و بادوام تر برای بهسازی راههای آسفالتی وادار کرده است. بازیافت گرم آسفالت در محل به عنوان یکی از گزینه های مدرن بهسازی است که برای برطرف نمودن خرابیهای سطحی و بهبود کیفیت سطح آسفالت به کار برده می شود. پیشرفتهای اخیر در تکنولوژی بازیافت گرم به صورت درجا، به همراه روشهای طرح اختلاط و کنترل کیفیت جدید، این شیوه را به عنوان بهترین گزینه بهسازی سطحی مطرح نموده است. بازیافت سرد در محل نیز به عنوان یک راهکار مدیریت روسازی برای روسازی های با خرابی های عمیق استفاده می شود . در این مقاله تجربیات مربوط به انجام پروژه های بازیافت سرد در ایران در پروژه اتوبان تهران- قم ارائه می گردد. این پروژه جزو اولین پروژه های بازیافت سرد در ایران بوده که توسط شرکت ره گستر نفت، وابسته به سرمایه گذاری صنعت نفت و با استفاده از ست ماشین آلات WR2500 وWM1000 ماده تثبیت کننده کف قیر و سیمان اجرا شده است.