مقاله از بازار تا بزرگ بازار (مگامال) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۲ در آمایش محیط از صفحه ۱۴۵ تا ۱۷۶ منتشر شده است.
نام: از بازار تا بزرگ بازار (مگامال)
این مقاله دارای ۳۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله بازار سنتی
مقاله بزرگ بازار (مگامال)
مقاله جغرافیای خرده فروشی
مقاله خرید و مصرف
مقاله فراغت و تفریح

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: آهور ایران
جناب آقای / سرکار خانم: جاجرمی کاظم
جناب آقای / سرکار خانم: نظریان اصغر
جناب آقای / سرکار خانم: مشیری سیدرحیم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در طول تاریخ مراکز تجاری با دگرگونی های بسیاری همراه بوده اند. با گذشت زمان سطح وسیعی از اراضی شهرها به کاربری تجاری اختصاص یافته و نمود کالبدی آن به صورت مغازه، بازار، پاساژ، فروشگاه بزرگ، و … ظاهر شده اند. جغرافیای اقتصادی جدید خرده فروشی، با توجه به فضاهای مصرف دوباره پیکربندی شده همچون مگامال و انتقال سرمایهی خرده فروشی هم در درون شهر و هم موقعیت بین المللی، توجه خاصی به پدیده دوباره سازی و تغییر خرده فروشی نموده است. رویکرد نظری خرید و مصرف به عنوان شکلی از فراغت ساختارهای جدیدی از فضاهای تجاری و خدماتی – تفریحی و فراغتی را در جهان سبب گردیده که یکی از آن ها مگامال می باشد. تحقیق های مختلف نیز نشان داده که مگامال، قسمت اصلی چشم انداز تجاری اکثر کشورهای دنیا بوده و نقش مهمی در صنعت خرده فروشی و توریسم پیدا نموده است. این مقاله از نوع مروری – توصیفی بوده و هدف آن بررسی و آشنایی با مگامال، بر اساس نظریه های خرید و مصرف به عنوان فراغت بوده است. نتیجه گیری شده که تلفیق مناسب پتانسیل های کالبدی و عملکردی بازار سنتی تبریز به عنوان یک میراث جهانی در مگامال ها موجبات اشاعهی پتانسیل های بازار تبریز نیز گردیده و ایجاد مگامال هایی مبتنی بر آن پتانسیل ها به عنوان مراکز و قطب های خدماتی، تجاری – تفریحی، فراغتی و شبکه ارتباطی حلقه ای در حریم شهر تبریز برای کاستن از بار ترافیکی، اقتصادی، و … بازار و مشکلات دیگر شهر به ویژه مرکز آن و حفظ بازار پیشنهاد گردیده است.