سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

علی گهرپور – دانشجوی دکترای برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه علم و صنعت ایران،
نوید حسینی طالقانی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نفل، مدرسموسسه آموزش عالی علامه دهخدا

چکیده:

برای بهبود و حل مسایل حمل و نقلی، گزینه های گوناگونی پیش روی کارشناسان خواهد بود که باید به شیوه ای فراخور، همسنجی شوند و برتریها و کاستی های هریکدر چارچوبی منطقی، پذیرفتنی و ساده برایفهم تصمیم گیران ارزیابی شود تا بهترین برگزیده شود.پیشتر، پرکاربردترین شیوه ها، ارزیابی های اقتصادی بودند که سود و هزینه هر پروژه را در چارچوبی ریاضی وار بررسی کرده و گزینه با سودآوری یا نرخ بازگشتسرمایه بیشتر دراین همسنجی برگزیده می شد. ولی واقعیت این است که سودآوری و هزینه های یک پروژه ترابری تنها به هزینه اجراو کارکرد و درآمد سالانه آن کرانمند نمی شود. برای تخمین واقعی تر و دقیق تری ازسود و هزینه یک پروژه باید پیایندهای اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی آن را ریزبینانه بررسی کرد. کاهش زمان سفر کاربران سیستم ترابری، کاهش زمان سفر دیگر خودروها برگرفته از کاهش شلوغیترافیک در حوزه اثر سیستم ترابری، افزایش بهای املاک در حوزه اثر سیستم، افزایش رفاه کاربران سیستم، افزایش رشد اقتصادی و اشتغال ناحیه های در مسیر سیستم از یک سو و از سوی دیگر هزینه های آلودگیهای آوایی و هوایی، تصادفهای شدیدتر در سرعتهای بالاتر، ویرانی زیستگاهها، افزایش هزینه های زندگی و خرید و اجاره املاک و خدمات در ناحیه اثر پروژه می توانند دیگر سود و هزینه سیستم ترابری باشند که به آنها پرداخته می شود.