سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نهمین همایش ملی تونل

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرتضی کرمی – کارشناس ارشد مکانیک سنگ
لهراسب فرامرزی – استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
داراب رئیسی – شرکت مهندسی مشاور آبدان فراز

چکیده:

تونل انتقال آب سبزکوه با قطر نهایی ۴/۵ متر و طول تقریبی ۱۱ کیلومتر به منظور انتقال ۹۰ میلیون متر مکعب آب درسال از حوزه سبزکوه به سدچغاخور در استان چهارمحال و بختیاری و در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب شهر کرد قرار دارد با توجه به طول زیاد تونل و لزوم اجرای سریع و ایمن آن استفاده از روش حفاری مکانیزه TBM در اولویت قرارگرفته است که پس از مطالعات و بررسی های انجام شده در خصوص مشخصات ژئومکانیکی و زمین شناسی مسیر تونل TBM دو سپری برای حفاری آن پیشنهاد شده است به علت عبور تونل از توده های سنگی ضعیف گسله و خرد شده که تحت روباره زیادی قرار دارند وقوع پدیده مچاله شوندگی در طی حفاری تونل سبزکوه محتمل است که در صورت شدید بودن همگرایی های حاصل از این پدیده مشکلات قابل توجهی مانند گیرافتادن کله حفار و یا سپردر ناحیه ماشین و نیز اسیب رسیدن به پوشش سگمنتی تونل درناحیه پشتیبانی TBM رخ خواهد داد.