سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: سمپوزیوم فولاد ۱۳۸۸

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

وحید رضا میرابیان – دانشیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز
سیدمهام الدین طباطبایی – مدیر بازرگانی فولاد پردازان رادین و دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد
اسماعیل عمادالدین – استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
صونا معجونی – کارشناس بازرگانی فولاد پردازان رادین

چکیده:

امروزه ورود به بازارهای بین المللی از اهمیت روز افزونی در فضای کسب و کار برخوردار است. بسیاری از شرکتها و صنایع بزرگ به دنبال ارزیابی شرایط بازارهای مختلف و اتخاذ استراتژی های متناسب با آن بازار می باشند. ایران نیز که برای ورود به بازارهای مختلف بین المللی برنامه ریزی می کند خارج از این عاقده نیست. همانطور که مشخص است سیاستگذاران کشور به روی سه صنعت مادر تمرکز دارند و در تلاشند با این صنایع بتوانند به بازارهای جهانی راه یابند. در این مقاله سعی بر آن است تا شرایط رقابت بین المللی صنعت فولاد مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی توانمندی های رقابتی ابتدا کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد و اثر گذار در منطقه خاور میانه شناسایی می شود. در بخض دوم با استفاده از مدل عامل نیروی رقابتی مایکل پورتر عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار خواهند گرفت. سپس استراتژی های کلانی که در سطح ملی می تواند مورد استفاده قرار گرد، این استراتژی ها عمدتاً در جهت تقویت صنعت فولاد بوده و می تواند در دو جنبه عمومی شامل: کاهش بهای تمام شده کالا و استراتژی های ایجاد تمایز بین تولید کنندگان بین المللی طبقه بندی می شود.