سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

احسان بابائی سالانقوچ – دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
علی دشتی – کارشناس ارشد شهرسازی، دانشگاه شیراز
مصطفی بابائی – دانشجوی کارشناسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده:

امروزه گردشگری یکی از پر رونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان است و به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاد دانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. بر اساس یک پیش بینی انجام شده توسط سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون نفر به گردشگری بین المللی خواهند پرداخت و درآمدهای ناشی از گردشگری بین المللی در این سال به یک و نیم تریلیون دلار خواهد رسید. شهر مشهد علی رغم دارا بودن قوی ترین پتانسیل گردشگری کشور، نتوانتسه است هماهنگ با این رشد، صنعت گردشگری (خارجی و داخلی) خود را متحول سازد. در مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که به چه علت شهر مشهد با وجود جاذبه ای فوق العاده، همچون حرم مطهر رضوی، نتوانسته است آنچنان که شایسته است از مزایای صنعت گردشگری بهره مند گردد. مقاله بر اساس یافته های و نتایج یک بررسی میدانی از گردشگران و زائران حرم رضو در بهار ۱۳۹۰ تهیه شده است. تحقیق به صورتی تدوین گردیده که علاوه بر شناخت ویژگی های گردشگران، میزان رضایت آنان از امکانات و خدمات گردشگری شهر مشهد ارزیابی شده و پیشنهادات کاربردی برای استفاده هر چه بیشتر از قابلیت ها و امکانات موجود گردشگری ارائه نماید.