سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احمد افضلی نیری – دانشجوی دکتری در رشته DBA ، دانشگاه صنایع و معادن

چکیده:

یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه مدیریت شهری در شهر های بزرگ ، معضل آلودگی هوا می باشد که با گسترش شهر نشینی و افزایش تعداد خودروها زیان قابل توجهی را به شهرها تحمیل می نماید. مدیریت عرضه و تقاضای ترافیک و در راس آن اجرای محدودیت تردد خودرو ها از مهم ترین راهکارهای کنترل و کاهش تولید آلاینده ها می باشد. در این تحقیق تلاش گردیده تا میزان تاثیر اجرای طرح محدودیت تردد نوبتی خودرو ها به صورت زوج و فرد که در اسفند ماه سال ۹۱ در هسته مرکزی شهر کرج اجرا گردیده است مورد بررسی قرار گیرد .برای این منظور میزان تولید آلاینده ها در سه روز متوالی از بهمن(بدون اجرای طرح زوج و فرد) و اسفند سال ۹۳ با دستگاه های سنجش آلودگی هوا برای سنجش میزان تولید گاز های CO و NO و ذرات معلق PM31 در دو نقطه از شهر کرج اندازه گیری شده و تاثیرات اجرای طرح ارزیابی گردیده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اجرای طرح بهطور متوسط حدود ۱۱ درصد تولید آلاینده ها را کاهش داده است.