سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: سمپوزیوم فولاد ۱۳۸۹

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مجید رفیعی – شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
مریم صف آرا – دانشگاه آزاد اسلامی بابل
رضا زائر حیدری – شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

چکیده:

در برنامه چهارم توسعه، توجه اصلی به منبع گرایی و صنایع مادر بوده است و توجه مهم برنامه پنجم د ربخش صنعت و معدن با ارزش افزوده بالا و پایین دست صنایع مادر جهت گیری شده است. در صنعت فولاد برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت جدید با توجه نوع فرایند تولید فولاد، بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم و تقریبا به همین میزان سرمایه گذاری غیر مستقیم در توسعه معادن، زیر ساختار نیاز است. کانال های توزیع فولاد یکی از این بخش ها می باشد که به خاطر حجم مبادلات بالای این صنعت و وجود لایه های متعدد و گردش سرمایه و کالا در آن اهمیت و ارزش افزوده زیادی در اقتصاد دارد. بر اساس تحقیق میدانی مشتریان عمده بورس، مهمترین عوامل تاثیر گذار بر حجم خرید بترتیب متغیرهای ظرفیت، شتاب بازرا، عرضه و تقاضا، تنوع، ارزش محصول، دسترسی بازار فاکتورهای مهم تصمیم گیری در سرمایه گذاری ها، به خصوص کانال های توزیع محصول می باشند.