سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

فواد معافی – دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه اصفهان
راضیه رحیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه اصفهان

چکیده:

در حال حاضر صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع دنیا به شمار می رود و بسیاری از کشورها برای رهایی از اقتصاد تک محصولی خود به دنبال تقویت این صنعت می باشند، تا از این طریق بتوانند فرآیند توسعه ملی خود را سرعت بخشند. ژئوتوریسم شاخه ای از اکوتوریسم می باشد که در آن گردشگر به دنبال جاذبه های ژئومورفولوژیکی، غازها، گل فشان ها، جذابیت های معدنی و غیره است. غارهای کارستی نمونه ای از پدیده های ژئوتوریستی هستند که در اثر نفوذ آبهای اسیدی در لایه های آهکی بوجود می آیند و به عنوان سرمایه های ملی و طبیعی می توانند موجب توسعه گردشگری در کشور شوند. غار چال نخجیزر استان مرکزی که در شهرستان دلیجان واقع شده است، نمونه ای از غارهای کارستی است که با دارا بودن جذابیت زیبا و بی نظیر خود در کنار دیگر جاذبه های تاریخی و فرهنگی و طبیعی استان می تواند به یکی از قطب های مهم جذب گردشگر در سطح استان تبدیل شود. در این پژوهش سعی بر آن است که با ترکیبی از روش های توصیفی، اسنادی، پیمایشی و میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها با استفاده از مدل استراتزیک SWOT به مطالعه ارزیابی قابلیت ها و توانمندی های منطقه غار چار نخجیر در جهت توسعه گردشگری پرداخته شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد، توجه به موانع و مشکلات گردشگری منطقه چال نخجیر با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می تواند در شناساندن این غار به عنوان یکی از محورهای گردشگری ژئوتوریستی مؤثر واقع شود و با برطرف کردن تنگناها و چالش های موجود در زمینه صنعت گردشگری در این منطقه موجب اشتغال زایی و افزایش درآمدهای مردم بومی و در نهای افزایش رفاهی عمومی و ایجاد محیطی سالم و شکوفا در جهت جذب گردشگران شود.