سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

عباس شریف فر – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن
سیدرامتین باقری – کارشناس ارشد راه و ترابری، مرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسه
رضا اسدالهی – کارشناس ارشد راه و ترابری، مرکز تحقیقات حمل و نقل طراحان پارسه
آرش پورجعفر – کارشناس ارشدعمران

چکیده:

تصادفات از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی است که جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. مهمترین این عوامل انسان، وسیله نقلیه، محیط و شرایط ترافیک منطقه می باشد. امروزه تصادفات ترافیکی، موجب مرگ و میر افراد زیادی در جهان می گردد، به گونه ای که سالانه بیش از ۲ میلیون نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند. در این میان در کشور ما با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه و نامناسب بودن طرح هندسی راهها، وجود کاربری های مختلف در حاشیه راهها و همچنین عدم وجود تسهیلات ایمنی مناسب و کافی در آنها، تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده ای در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در هر سال تعداد زیادی از عابرین پیاده در تصادفات رانندگی کشته می شوند، وسایل نقلیه موتوری بسیاری از عابرین پیاده و دونده ها که اکثریت آنها جوانان و کودکان می باشند را مورد تهدید قرار می دهند، به طوری که بسیاری از تصادفات رانندگی در مناطقشهری اتفاق می افتد. در این مقاله با گردآوری اطلاعات و آمار تصادفات فوتی و جرحی سال ۱۳۸۹ در بزرگراه های تهران و تجزیه و تحلیل آنها، به بررسی نحوه تأثیر عوامل شخصیتی و محیطی بر وقوع تصادفات عابرین پیاده، مانند تأثیر وضعیت جسمی ، روحی و روانی، جنسیت، میزان تحصیلات و سن عابران و رانندگان، محل رخ دادن تصادف ، زمان وقوع تصادف، شرایط آب و هوایی، میزان روشنایی محیط و … ، پرداخته شده و در پایان راهکارهایی برای کاهش تصادفات ارائه می گردد