سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

امیر کاووسی – دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
امین احمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس
رضا علی نسب –

چکیده:

گسترش صنایع مادر در کشور، از جمله صنعت آهن و فولاد، منجر به تولید حجم انبوهی از محصولات جانبی این صنعت نظیر مصالح سربارهای شده است. امروزه این محصول به شکل تودههای عظیمی در محوطه کارخانههای ذوبآهن اصفهان، فولاد اهواز و فولاد مبارکه انباشته شده است. توجه به مبانی توسعه پایدار، مبنی بر حفظ و نگهداری محیطزیست، متولیان و دست اندرکاران را بر آن داشته است که به دنبال راهکارهایی به منظور استفاده صحیح از این محصول با ارزش باشند. خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد مصالح سرباره ای، از جمله بافت زبر و متخلخل آن، مقاومت سایشی و مقاومت فشاری بالا، این محصول را مورد توجه مهندسین عمران قرار داده است. چرا که استفاده از سنگدانه های مقاوم و با ضریب اصطکاک بالا، اهمیت ویژه ای در افزایش مقاومت لغزشی رویه راه ها و افزایش دوام روسازی در برابر برخی از خرابی ها (نظیر شیارشدگی و صیقلی شدن سنگدانه های سطح راه) دارد. در این پژوهش با هدف دست یابی به مخلوطی با عملکرد مطلوب و در عین حال اقتصادی، نسبتهای متفاوتی از مصالح سربارهای با سنگدانه های آهکی حوزه استان اصفهان درآسفالت جایگزین شده و با مقایسه پارامترهای مارشال، نسبت بهینه این ترکیب در طرح اختلاط بدست آمده است. به علاوه مقاومت لغزندگی مخلوطها با استفاده از آونگ انگلیسی تعیین و با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهد که با جایگزین کردن درصدی از مصالح سربارهای با مصالح آهکی، گرچه درصد قیر بهینه مخلوط تا اندازه ای افزایش مییابد، اما استقامت مارشال مخلوط، وزن مخصوص و مقاومت لغزندگی آن نیز به مقدار قابل توجهی افزایشمییابد که این امر می تواند نقش موثری در کاهش تصادفات جاده ای در کشور داشته باشد