سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی شبیه سازی سیستمهای مکانیکی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سیداحمد مرتضوی – واحد تحقیق و توسعه و انتقال دانش- شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) –
پژمان تقی پوربیرگانی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
حمیدرضا ترکی – دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

چکیده:

پره های توربین گاز به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای آن همیشه در معرض نیروهای دینامیکی می باشند. شناسایی رفتار دینامیکی آن ها از اصول مهم طراحی می باشد. پره های توربین معمولا در دو گروه روتور و استاتور مورد بررسی قرار می گیرند، که در مطالعات دینامیکی پره های روتور بیشتر از استاتور مورد مطالعه قرار می گیرند. این عامل بدلیل اعمال بار گریز از مرکز به روتور می باشد که موجب تغییر در میزان سفتی می گردد. در این مقاله به تحلیل مودال پره روتور ردیف دوم کمپرسور توربین گاز درحالت راه اندازی، توسط نرم افزار Ansys Workbench پرداخته می شود. سپس فرکانس های طبیعی و شکل مودها استخراج می گردد. همچنین تأثیرات دور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت دیاگرام کمبل پره جهت بررسی نواحی بحرانی ترسیم می گردد