سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمد آزادی – استادیار دانشگاه آزاد قزوین
امید احرامی – دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک
مهران سیدرزاقی – استادیار دانشگاه آزاد قزوین

چکیده:

یکی از روشهای متداول حفر تونل حفاری با استفاده از ماشین های بخارT.B.M می باشد دراین روش نگهداری تونل با استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی سگمنت ها صورت میگیرد نکته قابل توجه درمورد سگمنت ها نحوه اتصال بین آنها می باشد زیرا میزان گیرداری بین این قطعات تاثیر بسزایی درتغییر شکل ها و نیروهای ایجاد شده درپوشش تونل دارد دراین مقاله سعی بران است که با مدلسازی تونل و سگمنت ها و درنظر گرفتن شرایط گیرداری به ارزیابی این موضوع پرداخته و مطلوبترین حالت اتصال بین سگمنت ها ارایه گردد برای این منظور تونلهایی بطور یکسان ولی از لحاظ گیرداری اتصال بین سگمنت ها متفاوت با یکدیگر مدل شده و شرایط گیرداری بین سگمنت ها و تونل ها با یکدیگر مقایسه و مورد ارزیابی قرارمیگیرد.