سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

حمید شفیعی – کارشناسی ارشد راه و ترابری
سمانه بهروزیان –

چکیده:

اجرا و حفظ عرض شانه های راه های اصلی از دغدغه های ایمنی راه هاست اقدام به اجرای لایه بیندر روی شانه و حذف توپکا درروی شانه ها باعث افتادگی کنار جاده ودرنتیجه خطر برای وسایل نقلیه سنگین گردیده است استفاده از اسفالت درتمام مقطع نیز منجر به استنباط رانندگان به وجود راهی بدون شانه گردیده است بخصوص درشرایطی که خطی کشی راه ها به موقع و با کیفیت صورت نمی پذیرد استفاده ازبتن فشرده غلتکی عرض تثبیت شده و قابل تمیزی ایجاد م یکند که علاوه بران که دربرابر بارهای سنگین عملکرد بسیار مطلوب دارد به دلیل پایین بودن قابلیت سواری بدهی riding quality تمایل به سرعت را کاهش میدهد تغییرات قیمت قیر و به صرفه بودن روسازی های rcc از مزایای این روش است دراین پژوهش به مقایسه فنی اقتصادی استفاده از شانه های rCC درباربر شانههای شنی و آسفالتی پرداخته شده و برتری این تکنولوژی تبیین گردیده است.