سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حسن ذوقی – دکترای برنامه ریزی حمل و نقل، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اس
محمدرضا ملک – کارشناس ارشد راه و ترابری،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
ملیحه بهنام – کارشناس ارشد راه و ترابری،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی
میرمحمد سیدهاشمی – کارشناس ارشد مهندسی عمران، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و

چکیده:

براساس مطالعات انجام شده برخلاف رشد روزافزون وسایل نقلیه موتوری در کشورهای درحال توسعه (از جمله ایران) سطح ایمنی دراین کشورها درحال کاهش بوده و آمار تصادفات در حال افزایش است. دلایل وقوع این مشکل، زیاد و متنوع است، ولیکن یکی از دلایل آنرا می توان عدم رعایت موارد مرتبط با ایمنی در مراحل امکان سنجی، طراحی، ساخت و بهره برداری پروژه های راه و ترافیک دانست که ما حصل آن پیدایش مقاطع حادثه خیز در شبکه راهها، می باشد. محیط جاده به تنهایی یا در ترکیب با سایر عوامل، حدوداً علت ایجاد یک چهارم کل سوانح می باشد. راهسازی یکی از مهمترین پروژه های مهندسی بوده و نقش عمده و بسیار اساسی در عمران و آبادی هر کشوری دارد، به گونه ای که اکثراً میزانتوسعه و پیشرفت یک کشور را با مقایسه طول کل مسیرهای ارتباطی در آن کشور می سنجند . پیدایش راه را می توان به زمان های بسیار دوری نسبت داد که افراد مختلف بشر برای ارتباطات مختلف فرهنگی و مادی نیاز به رفت و آمد پیدا کردند. از مسایل بسیار مهم در ایمنی سیستم های حمل و نقل جاده ای ، می توان به ضرورت شناخت انواع ابنیه فنی اشاره کرد . بررسی انواع مختلف ابنیه فنی ، بخصوص شناسایی انواع مختلف دیوارهای حایل و معرفی شاخصهای خرابی و ایمنی و کنترل ضوابط پایداری آن ، ویژگی ها و کاربرد آنها در عملکرد صحیح جاده ها و افزایش سرویس دهی آنها نقش بسزایی دارد. در این مقاله سعی شده است که به بررسی و معرفی انواع مختلف دیوارهای حایل و همچنین معرفی شاخصهای خرابی ، ایمنی و کنترل ضوابط پایداری پرداخته می شود در ضمن سیستمها و مدلهای مختلف و نوین آن مطرح شده است.