سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

احسان شیرازی نیا – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته راه و ترابری
سیدرامتین باقری – کارشناس ارشد راه و ترابری
بیژن پاک روشن – مدیرگروه حمل و نقل و ترافیک دانشگاه علوم انتظامی

چکیده:

یکی از مهمترین حوادثی که در جامعه حمل و نقل صورت می پذیرد تصادفات جاده ای می باشد که باعث مرگ و جراحات زیادی از افراد و خساراتکلان اقتصادی می گردد ناهنجاری های رفتاری در رانندگی به عنوان یک معضل جدیدر جامعه محسوب می شود که باید درجهت جلوگیری از این معضل به دنبال تمهیدات و راه کارهای اساسی بود نداشتن مهارت درکنترل خودرو خستگی و خواب آلودگی تجاوز از سرعت مجاز عدم توجه به قوانین و مقررات سبقت های غیرمجاز و هیجان طلبی دررانندگی ازجمله بیشترین دلایل وقوع تصادفات درکشور محسوب می گردد دراین مقاله به معرفی و طبقه بندی انواع علایم کنترل کننده پرداخته میش ود و سپس با معرفی انواع تابلوهای کنترل سرعت و تاثیر تابلوهای حداکثر سرعت مجاز درکاهش تصادفات براساس شاخصهای موجود مانند نوع طراحی، محل استقرار، ارتفاع ابعاد وضوح دید و … براساس ضوابط و دستورالعملهای موجوددرم حور شیراز مرودشت مورد بررسی قرارگرفته است در پایان با نتیجه گیری کلی پیشنهاداتی درجهت کاهش تصادفات جاده ای ناشی از سرعت ارایه گردیده است.