سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

علی فاضلی فر – سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد، کارشناس، کارشناس ارشد عمران- برنا

چکیده:

با توجه به مشکلات متعدد پدید آمده در کلان شهرها به دلیل افزایش بی رویه سرانه مالکیت خودرو، اجرای طرحهای حمل و نقل سبز مانند دوچرخه سواری و تلاش در جهت موفقیت آنها، لازمه بقا و حفظ سلامت کلان شهرها می باشد. از اینرو طراحی و احداث شبکه ای ایمن، پیوسته، راحت و در دسترس برای دوچرخه سواری و همچنین فراهم سازی زمینه های فرهنگی – اجتماعی به منظور ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه امری ضروری تلقی می گردد. معیار دسترسی از مهمترین فاکتورها در تعیین مسیر دوچرخه می باشد که می بایست در کنار معیار جابجایی مورد توجه قرار گیرد. در واقع شبکه دوچرخه می بایست به گونه ای طراحی شود تا اهداف سفر استفاده کنندگان را به صورت مناسبی پوشش دهد. ایجاد دسترسی مناسب به مراکز یا جذب سفر بالا با توجه به اهداف سفر و نوع مراجعه کننده تاثیر بسیار زیادی در ترغیب و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه خواهد داشت. در مقاله مذکور به بررسی بر روی اهداف سفرهای درون شهری، شغل استفاده کنندگان و طول سفر مناسب دوچرخه پرداخته و نتیجتاَ گروههای شغلی و اهداف سفری که مد دوچرخه می تواند پوشش دهد شناسایی می شوند. در بررسی به عمل آمده بر روی نمونه موردی(شهر مشهد) معین گردید با توجه به طول سفر مناسب ۵ کیلومتر برای دوچرخه، می توان گروههای شغلی دانش آموز، کارگر و خانه دار را برای اهداف سفر تحصیل، خرید و کار پوشش داد.