سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

عباس سعیدی – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی و
مهدی گردوئی – استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده:

دستگاه زیرکوب به عنوان یکی از ماشین آلات مکانیزه مهم در اصلاح ساختار هندسه خطوط ریلی (روسازی خط) نقش به سزائی ایفا می کند. پرمصرف ترین قطعه از این ماشین که بطور مستقیم در عملیات زیرکوبی نقش دارد، کلنگ زیرکوب می باشد که در حال حاضر از شرکتPlasser & Theurer اتریش با صرف هزینه ی سنگین خریداری می شود. این قطعه تحت سایش شدید در حین عملیات قرار دارد. یکی از راههای افزایش عمر چنین قطعاتی، استفاده از روک شدهی توسط تنگستن کارباید در قسمت پارویی قطعه م یباشد که توسط لحیم کاری سخت به بدنه فور جشده اتصال داده می شود.در این تحقیق با هدف بومی سازی قطعه مزبور و در عین حال دستیابی به بیشترین استحکام لحیم کاری سخت تنگستن کارباید بر روی پارویی کلنگ فورج شده فولادی پارامترهای ذاتی و فرآیندی اتصال مانند جنس لایه فیلر، ضخامت آن، شرایط اتصال و … مورد بررسی تجربی قرار گرفت. به منظور تشخیص عوامل ایجاد اتصالات ضعیف، بررسی ریز ساختار ناحیه لحیم کاری شده با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM) انجام شد و نقص در نمونه های جدید مرتفع گردید. نتایج نشان داد که با کاهش ضخامت فلز فیلر و استفاده از یک فلز یوتکتیک سه عنصره با پایه نقره برای آن و کنترل صحیح محیط لحیم کاری می توان به بهترین شرایط فرآیند اتصال دست یافت.