سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: یازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محسن تدین – استادیار دانشگاه بوعلی همدان
لیلا عزیزی – کارشناس ارشد مهندسی عمران برنامه ریزی حمل ونقل

چکیده:

از آنجا که منابع تهیه بالاست درهرکشوری بنابرکیفیت و گوناگونی سنگ موجود دسترسی به معادن و اقتصاد تفاوت دارد و استفاده از انواع مصالح به عنوان بالاست دردنیا وسعت دارد مثل بازالت سنگ اهک گرانیت و دولومیت و … مشخصات برای خصوصیات بالاست شامل اندازه شکل سختی مقاومت سایش و ترکیبات کانی ها ی آن برای عملکرد مناسب بالاست درتمام انواع بارگذاری خطوط ریلی بصورت جهانی که مورد استفاده راه آهنها باشد تعریف نشده است بلکه مشخصات و استانداردهایی متفاوت توسط سازمانهای راه آهن کشور ها از جمله اتحادیه راه آهن اروپا و آمریکا برای خصوصیات بالاست یعنی مشخصات هندسی فیزیکی و دوام دربرابر بار عبوری ارایه شده استکه دراین راستا آزمایشهای لازم تعریف شده و حدود مجاز بیان گردیده است. ای ن مقاله به اختصار به ارایه دستورالعملهای و استاندارد پذیرش بالاست درایران می پردازد که درآن از سیاست ها مهارتها و امکانات موجود آزمایشگاهی سود جسته است با توجه به عدم اطلاعات مستند در زمینه عملکرد بالاست با مشخصات و شرایط محیطی متفاوت درکشور و از طرفی بدلیل زمان بربودن تحقیقات از شبیه سازی استاندارد کشورهای دیگر با ایران استفاده شده است.