سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: هشتمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

سیما هداوند – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی نساجی،
فاطمه داداشیان – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی نساجی،
فریبرز جولای قزوینی – دانشگاه تهران

چکیده:

نظر به ویژگی های منحصر به فرد صنعت پوشاک از جمله اثر پذیری بالا از مد، نیاز به پاسخ گویی سریع به تقاضای بازار، طول عمر پایین محصولات تولیدی، نیاز به تنوع بالای محصولات جهت پاسخ گویی به طیف وسیع مصرف کنندگان و غیره، استفاده[ از روشی مناسب جهت برنامه ریزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. [ ۱ یکی از روش های مناسب برنامه ریزی پوشاک، جهت مقابله با خطاهای پیش بینی و کاهش تاثیر نوسانات بازار در برنامه،استفاده از سربرنامه تولید می باشد. با توجه به اینکه پیش بینی همواره با خطا و عدم قطعیت همراه می باشد، در ارائه ی سربرنامه تولید تلاش شده تا از روش های برنامه ریزی مجدد استفاده شود و نهایتا جدول سربرنامه تولید یک ساله کارخانه مورد بررسی، تهیه گردیده است. در سربرنامه یک ساله ی ارائه شده، این امکان وجود دارد تا هر ماهه با بررسی تغییرات بازار و خطاهای پیش بینی، برنامه را به روز نمود. از نتایج حاصله از این بررسی، می توان به تعیین میزان منابع مورد نیاز جهت رسیدن به حجم تولید مورد نظر، تهیه جدولMPS کارخانه مورد بررسی بر اساس سفارشات دریافتی از بخش بازاریابی و فروش، و امکان به روز کردن این جدول در افق های زمانی یک ماهه، اشاره نمود.