سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: پانزدهمین همایش بین المللی نفت و گاز

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

هادی نیلفروشان – دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه
محمدرضا آراستی – استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
مریم وحدتی محدث – رئیس سیاست گذاری فناوری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی

چکیده:

فناوری نقش کلیدی در موفقیت سازمان ها و ایجاد مزیت رقابتی در بنگاه های اقتصادی ایفا می کند به همین دلیل توانمندی های فناورانه به یک دارای ارزشمند تبدیل شده است که همچون دیگر منابع ارزشمند بنگاه منابع مالی، منابع انسانی و غیره نیاز به مدیریت دارد چارچوب های نظری متعددی برای مدیریت فناوری در بنگاه های اقتصادی توسعه داده شده اند فناوری در بنگاه های اقتصادی در خدمت تولید محصولات یا عرضه خدمات است ولی سازمان هایی وجود دارند که وظیفه آنها خلق دانش فنی و فناوری است درواقع فناوری محصول این سازمان ها را تشکیل میدهد در چنین سازمان هایی نیز نیاز به مدیریت فناوری و یا به عبارت دقیق تر مدیریت فرایند نوآوری فناورانه وجود دارد دراین مقاله برمبنای چارچوب مدیریت نوآوری تید مدلی تفصیلی ارائه شده است که به کمک آن سازمان های دانش بنیان و مولد فناوری می توانند فرایندها و رویه های خود رادر حوزه مدیریت توسعه فناوری طراحی کرده و مدیریت کنند.